Hopp til hovedinnhold

Eidsbygda Bygdekvinnelag

Tulipandamer

Da Bygdekvinnene dro til Nederland

Det går av og til ikke slik en ønsker selv om en er Bygdekvinne på tur.

Vi stresser oss av sted for å nå første ferge kl 0445, men det gjør jo ingen ting når vi vet at kl 10.00 samme dag kan vi rusle rundt i Amsterdam. Vi kom oss så langt som inn i flyet og fått på oss beltene , så hører vi p.g.a teknisk problemer må vi kansellerer flyet til Gardemoen. En smule slukøret går vi tilbake til kafe avd. på Årø flyplass. Etter noen minutter blir tre av oss ropt opp.  Vi får reise til Flesland og to av oss får reise videre til Amsterdam, mens den tredje må til Gardemoen for så å få fly til Amsterdam. Resten av gruppa fikk "gleden" av å sitte timevis på Årø flyplass, men fikk endelig fly til Gardemoen, men når dem kom dit var flyet videre til Flesland også kansellert. Når dem endelig fikk fly til Flesland var dem usikker på om dem rakk siste flyet til Amsterdam, men så klarte dem å komme seg avsted. Kl 2230 kom dem slitne til hotellet og gruppen ble samlet.

Etter skuffelsen av reisen dagen før ble resten av turen bare oppturer. Vi er så heldige å ha Astrid Eeken som er fra Nederland og dette området  Hun og hennes søster Marion fikk oss til å føle oss som Bygdekvinne prinsesser i flere dager.

Astrid og Marion.

Tulipan tur er det første vi gjør på fredagen. Et hav av farger og inntrykk blir vi kjørt fra tulipaneng til tulipaneng.

Land van Fluwel leverte. En fantastisk opplevelse!

Bygdekvinner sitter ikke på rumpa, så når vi har fått handlet oss suvenirer, så var vindmølle som sto for tur. En meget hyggelig og dyktig mann tok i mot oss og fortalte historien om vindmøllen. Den vi fikk se fra fra 1657

Vindmøllene ble bygget for å transportere vannet bort. Dette er et komplisert system av diker, pumper, sluser og sanddyner langs hele kysten.

Så dro vi ut mot kysten og til dikene.

Dette var også plasser som ble brukt til fritid. Flott turområde til både voksne og barn.

Etter en dag med mange flotte inntrykk, dro vi for å spise en 9 retters middag.

En flott dag er over og vi faller til ro på hotellet.

Neste dag er det kongsdagen i Nederland. Da feirer dem at kongen har bursdag. Vi drar til Langedijk og ser toget som skal gå gjennom gatene.

Her var det mye kreativt.

Etter toget, så dro vi til byen Alkmaar. Byen var feststemt med masse mennesker, levende musikk, ja det var rett og slett en festdag.  Hvorfor er orange fargen til Nederland fikk vi også lære. Det kommer av Oranje-husordenen

Etter timer i Alkmaar kjører vi tilbake til hotellet for å nyte en bedre middag.

Siste dag blir også en travel dag. Vi blir hentet av Astrid og Marion på hotellet, noen av oss drar på handel, noen velger å gå seg en tur og noen velger å dra på knallerttur.

Den siste gruppen blir fraktet til et firma som leier ut knallerter. Det første som møter oss er rekke på rekke med knallerter. Neste rom lukter og ser ut som MC bule og bak disken spretter det opp ei hyggelig jente som ønsker oss velkommen.  Hun forteller oss hva som skal skje. Vi får utlevert refleksvester og knallert. Ut på tur !!!!! Det er ikke påbudt hjelm i Nederland. Etter mye knising så setter vi av sted.

Vi kjørte på små veger inn i fine landsbyer, vi passerte tulipanenger, forbi kanaler med båter osv. Helt fantastisk.

Så samles gruppa igjen og vi drar på Brokerveiling museum.

Her fikk vi  fortalt om hvordan området rundt som besto i mer en 15000 øyer fungerte. Vi fikk først fortalt hvordan dette fungerte, hvor vi deretter fikk bli med på en båttur rundt. Vi endte opp i Auksjonshuset som ble brukt til kommersielt salg av grønnsaker som ble dyrket av bønder rundt om på øyene fram til 1973. Aksjonshuset er fra 1913. Et flott musem som er fint bevart, og er et unikt og viktig stykke nederlansk historie.

Her har vi kommet inn i Auksjonsrommet.

Flere av oss fikk napp, så vi endte opp med flere grønnsaker og frukt.

Turens siste middag ble på artig kafe som var utsmykket med gamle gjenstander og god mat.

Vi reiste heim med en bagasje av mange gode minner og opplevelser. Tusen takk til Astrid Eeken og hennes søster Marion. Dette ble en fantastisk tur!