Hopp til hovedinnhold
Vibeke Selnes, daglig leder i Connect Trondheim. Foto: Helle Cecilie Berger.

Vibeke Selnes, daglig leder i Connect Trondheim. Foto: Helle Cecilie Berger.

Nettverksoppkobler for gründere

Vibeke Selnes kobler gründere til mentorer fra næringslivet og finner fram til investorer som er på jakt etter interessante bedrifter å investere i.

Daglige leder i Connect Trøndelag, Vibeke Selnes, var en av ressurspersonene næringsminister Monica Meland inviterte til råds for å finne gode tiltak som skulle være med i regjeringens nye gründerplan. Gründerplanen ble lansert på slutten av 2015.

Gründere må tilføres et nettverk og kompetanse tidlig og de må få tilgang til gode mentorer, gjerne gjennom Innovasjon Norge, var rådet ministeren fikk.  

– Ofte oppfatter jeg gründernes ideer som litt umodne. Vi mangler kompetanse på kommersialisering i støtteapparatet. Gründerne trenger gode kommersielle instrumenter for å kunne gå inn i markedet, forklarte Vibeke Selnes.

GREIDE Å PÅVIRKE GRÜNDERPLANEN

I etterkant kan den daglige lederen fornøyd konstatere at rådet ble tatt inn i regjeringens nye gründerplan som ble lansert i midten av oktober:

Innovasjon Norge får i oppdrag å legge til rette for nettverk for forretningsengler for å styrke deres kompetanse og investeringsevne. En forretningsengel er en privat investor som bidrar med kapital, kompetanse og et nettverk inn i tidligfasebedrifter.

Nå håper Selnes at Connect kan bli en partner for Innovasjon Norge i arbeidet med å skape en landsdekkende mentorordning.

GRÜNDERE BLIR KNADD AV EKSPERTPANEL

Gründere som har en produktidé med markedspotensial, får gjennom Connect gratis hjelp og veiledning. Gründeren får utfordret ideer og jobbet med å utvikle forretningsplaner, strategier og markedsanalyser. Når alt er på plass og gründeren har en gjennomarbeidet presentasjon, testes konseptet på et panel bestående av håndplukkede personer fra næringslivet. De stiller gratis opp. Tilbakemeldingene fra ekspertene gir gründeren hjelp med å finne riktig fokus i det videre arbeidet. I etterkant kan gründeren søke Innovasjon Norge om mentortilskudd. Hjelp fra mentor kan vare fra 30 til 100 timer før forretningsmodellen er klar til å kommersialiseres. Connect rekrutterer mentoren.

– Mentoren vi plukker ut kjenner godt til markedet, vet hva som skal til for å treffe kunden og oppfatter hvilken kompetanse gründeren mangler. Og ikke minst må mentoren brenne for bedriften, forklarer Selnes.

Gründere kan også få hjelp til å hente inn kapital. På veien til investor får gründere viktig trening i å utforme og presentere markeds- og vekststrategier.

– Du får knadd deg skikkelig og får en effektiv læringsprosess. Før du skal presentere for investorer, er det viktig at du har en trygghet og selvtillit for det du skal selge, forklarer Selnes.

I Connect-nettverket kan gründere og investorer kobles via en digital markedsplass. Selnes kaller det gründernes Finn.no. Den digitale markedsplassen kan være regional, nasjonal eller nordisk, alt etter vekstpotensialet. Gründerne legger inn sin profil, med forretningsidé og produkt. Profilene er søkbare for investorer som leter etter interessante investeringsobjekter.

GRÜNDERKVINNER PÅ BYGDA

Connect Trøndelag opplever at mange av deres gründere kommer fra landbruket. En gründer Selnes har jobbet med er Traktorpikene. Ideen bak Traktorpikene var å skape egen arbeidsplass på gården i Grong. Thrine Bye Heggum jobber i og driver firmaet Traktorpikene, sammen med søsteren Ine og samboeren. Under fjorårets landbruksmesse Agrisjå, ble ideen om arbeidsklær tilpasset kvinner presentert. Det tok fullstendig av. Hele Norge ville kjøpe klærne. Utfordringen var at det ikke var produsert et klesplagg, det fantes bare skisser.

– Vi møtte gründerne i fjor høst. De var i ferd med å møte veggen. De satt med hele merkevaren og markedet hadde respondert. Hvordan skulle Traktorpikene tas videre? sier Selnes.

Traktorpikene hadde allerede opprettet kontakt med klesprodusent i Kina. Gjennom Connect fikk gründerbedriften tildelt en mentor som kunne gi gode råd for hvordan gå videre i prosessen. Heggum forteller at veggen er mye lengre unna i dag enn den var. Mentoren er hun godt fornøyd med, det er viktig å ha en samtalepartner som hun kan diskutere ideer med.

– Traktorpikene trengte å bli koblet på et nettverk, få i gang de første salgene og kommer over den første kneika, forklarer Selnes.     

 

Selnes’ råd til kvinnelige gründere

- Bygg nettverk: Husk at bygging av et profesjonelt nettverk er en lang læringsprosess.

- Knytt deg til en dyktig mentor: Mentoren kan utfordre deg, men kan også være en viktig støtte. Når du går deg fast, er det godt å ha en mentor som oppfatter utfordringene og mulighetene du ikke ser.

- Tørr å tenke stort sammen med andre: Skaff deg gode alliansepartnere. For å greie det, må du vise samarbeidspartnere tillit og kunne dele forretningsideen din.

- Ta fram et mer kynisk kremmerhode: Kvinnelige gründere gjør ofte alt veldig etterrettelig. Alt skal være 100 prosent. Tørr å tenke større, tørr å ta risiko.

- Snu etablerte sannheter: Utfordre deg selv med å finne det motsatte av dagens trender. I motdriveren til den etablerte sannhet, finner du ofte nye markedsmuligheter. Du må ikke dekke alle behov, fin ut hvordan du kan dekke den ene driveren. 

- Velg din rolle i bedriften: Hva skal du gjøre selv og hvilke oppgaver skal du sette bort? Det er utfordrende å være daglig leder, produktutvikler, produsent, distributør, regnskapsfører og samtidig ha nok trykk i markedet. Få inn samarbeidspartnere som er sterke på områder du er svak. 

 

Om Connect

Connect Norge er en landsomfattende nonprofit-organisasjon. I Trøndelag har organisasjonen medlemsbedrifter som NTNU, Siva, kunnskapshager, fylkeskommunene i Sør- og Nord-Trøndelag og Innovasjon Norge.  Connect hjelper gründere med å utvikle forretningsideer, koble gründere med viktige nettverk og etablerer samarbeid med kunnskapsrike mentorer.