Hopp til hovedinnhold

Norges Bygdekvinnelags delegater til årsmøtet i Norges Bondelag. Fra venstre: Unni Skadsem, Monika Frisvold Vågan, Ellen Krageberg, Liv Grøtte, Jorun Henriksen og Sanna Røhr. Foto: Cesilie Aurbakken

Bygdekvinnelaget på Bondetinget

Vi jubler for ny lov om god handelskikk, og ser at det nå er viktig å fylle loven med innhold som balanserer makten i dagligvarehandelen.

Norges Bygdekvinnelag ønsker ikke å ta til takke med dårlig utvalg, og at kjedene får mer makt. Vi vil ha et tilbud som styres av hva vi forbrukere ønsker av matvarer i butikken. Det er ikke alltid at «billigst mulig» er det eneste konkurransegrunnlaget som gjelder, sier Ellen Krageberg leder i Norges Bygdekvinnelag til Bondetinget i dag.

Større mangfold i butikken

Bygdekvinnelaget har alltid vært og vil alltid være opptatt av sunn, trygg mat produsert på lokale ressurser. Det gir samfunnet best bærekraft, og det gir oss levende distrikter, der vi trives og vil bo og jobbe! Vi vil ha større mangfold av produkter, produsenter og mindre egne merkevarer. Og vi vil ha en bonde som har noe igjen for å produsere og selge sin vare.

Vi som forbrukere har ikke lyst til å stå med lua i handa og be om å få lov til å handle i matbutikken. Vi vil ha LYST til å handle det vi trenger i hverdagen hos dagligvarekjedene. 

Vi vil markere oss som en betydelig forbrukergruppe, og vi vil påvirke.

Bygdekvinnene skal uttøve forbrukermakt

Vi vil fortsette å markere forbrukerpolitikk slik vi gjorde på verdens matvaredag i oktober sammen med Gartnerhallen. 8.000 poser med grønnsaker og oppfordring om å spørre om et mer variert tilbud på norske grønnsaker i butikk i sesong.  32.000 personer spiste den dagen en grønnsakssuppe med spennende og smakfulle ingredienser fra norske bønder.  

Krav om merking

Vi inviterer bondelaget til samarbeid for å arbeide for en bedret situasjon, også for å få på dagsorden, andre tiltak utover loven om god handelsskikk.  Som for eksempel krav om obligatorisk merking av innhold, produsent og produksjonssted på alle matvarer slik at vi som forbrukere kan ta informerte valg og velge norske produkter.